Novinky

Strategie parkování na Brně-severu

Pouhá legalizace parkovacích míst problém s parkováním nevyřeší

Ve středu 25. 6. 2014 projednávala Rada města Brna revoluční dokument. Strategie parkování, zpracovaná Brněnskými komunikacemi, je prvním významným krokem směřujícím k řešení palčivého problému s parkováním v Brně.

A jak se strategie parkování dotýká Brna-severu? Poslední dostupná verze strategie parkování v MČ Brno-sever: Strategie parkování ve městě Brně – MČ Brno-sever (.pdf).

Jedná se o poměrně sofistikovaně zpracovaný dokument, který popisuje jak vyřešit nedostatek parkovacích míst v naší městské části. Vyplývá z něj například, že až 83 % parkovacích míst na Brně-severu je možné převést na legální. Legalizace parkovacích míst pak má být provedena například místní úpravou komunikace prostřednictvím dopravního značení – zjednosměrnění komunikace, vyznačením parkování a výhyben, vybudováním parkovacích zálivů apod.

Z dokumentu bohužel nevyplývá, kolik nových parkovacích stání by výše uvedenými úpravami vzniklo. Záměr odstranit nelegální parkování je ale možné vnímat velmi pozitivně. Za nedostatečnou ale Strategii parkování považuji v části, kde se řeší výstavba nových parkovacích ploch. Množství automobilů vlastněných občany je dnes naprosto neúměrné počtu legálních i nelegálních parkovacích ploch. Legalizace parkovacích stání v místech, kde se dnes parkuje v rozporu se zákonem je sice velmi rozumný nápad, zdaleka se tak ale nedostatek parkovacích stání nevyřeší. Vybudování nových parkovacích ploch a parkovacích domů bude v nejbližší době nevyhnutelné, vezmeme-li do úvahy, že například v lokalitě Lesné chybí podle poslední aktualizace územní studie (dostupná na www.brno.cz) 2299 parkovacích míst. Dle mého názoru je toto číslo možná ještě podhodnocené. Strategie parkování navrhuje pro Lesnou výstavbu dvou parkovacích domů a to v místě dnešního parkoviště respektive vedlejší zelené plochy na ulici Heleny Malířové a také v dolní části ulice Okružní (pod loukou, kde se pořádají Dny radnice). Pro Lesnou by byly nové parkovací domy nepochybně výrazným zlepšením. Strategie je ale dosti nedostatečná pro oblast Husovic, kde se obyvatelé rovněž potýkají s nedostatkem parkovacích míst. Nemluvě o kritické situaci s parkováním v oblasti Černých Polí (okolí Merhautovy, Zemědělská a ulice poblíž Mendelovy univerzity), pro kterou není žádný parkovací dům navrhován.

Strategii parkování považuji osobně za důležitý dokument, který po dlouhé době mlčení otevírání zásadní diskuzi o parkování v Brně. Nelze ji považovat za špatně zpracovaný dokument, je však z mého pohledu nedostatečně propracovaná z hlediska budování zcela nových parkovacích ploch. Legalizace stávajícího nelegální parkování bohužel nová parkovací místa nevytváří a teoretické zbudování dvou parkovacích domů na sídlišti Lesná přinese maximálně desítky nových parkovacích míst. To je v situaci, kdy chybí tisíce parkovacích míst, poněkud nedostatečné.

Jan Mandát (23 článků)
Právník, 30 let. Zastupitel MČ Brno-sever v letech 2010–2014, bývalý předseda sportovní komise a člen kontrolního výboru, nestraník. Zakladatel občanského sdružení Živé Brno.

2 komentáře k Strategie parkování na Brně-severu

  1. Lesná byla postavena asi před 50 lety. Tehdy byla z pohledu parkování nadčasová. Vlastně mohla být i dnes. Nesměla by však přijít rozhodnutí, která přišla. Vyrostly nám tady nádstavby na domech, z obchodně-společenských center se staly komerční byty bez zajištění vlastního parkování. To vše mají na svědomí porevoluční politici, kteří o Lesné rozhodovat mohli, ale bylo jím to vlastně jedno. Každé z budoucích navrhovaných řešení proto bude už jen nápravou chyb těch, kteří dosud rozhodovali. Dnes Brno-sever novou strategii rozhodně potřebuje. Nemyslím tím ale všudypřítomné kamiony okolo sídliště Lesná. I to je politické rozhodnutí, které překračuje rámec zákona 361/2000 a je hodně přes čáru..

  2. Parkování v lokalitě Filova, Brožíkova, Slavíčkova a Třískalova je hlavně v odpoledních a nočních hodinách tragická. Volné místo prakticky nelze nalézt a tak někteří řidiči večer (od 20.00 do 7.00) parkují v úseku od Brožíkovy 13 po obchodní centrum Obzor na pravé straně jednosměrné silnice jedním kolem na chodníku. Průjezd pro vozidla hasičů a ostatní zásahové vozy zůstává 4,5 metru. Podotýkám, že většina rozumných řidičů po sedmé hodině toto nelegální parkování opustí, ale co se nestane, když přijdete, jako já, k autu ve 4 hodiny ráno? Nalezne za sklem lístek od městské policie.
    Je to stejný přestupek, jako když na celé ulici Merhautova parkují jiní řidiči u kolejí a není zde dodržena povolená vzdálenost 3,5 metru. To by naši Měšťáci mohli celý den i noc vypisovat pouze lístky za špatné parkování na této 2,5 km dlouhé ulici.
    Zde se zjevně jedná o šikanu některých spoluobčanů Brna – Severu Městskou Policií z Nováčkovy ulice. Vím, že zákon je zákon, ale nemůžete někde přivírat oči a jinde je mít otevřené a to hlavně v noci!

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*