Novinky

Mimoúrovňová křižovatka na Tomkově náměstí

Hrozí kolaps dopravy na Brně-severu při plánované přestavbě Tomkova náměstí?

Nedávná rekonstrukce Provazníkovy v oblasti Tomkova náměstí v Husovicích ukázala, jak relativně drobná oprava jedné ulice může výrazně zpomalit a zkomplikovat dopravu. V budoucnu nás ale v této oblasti pravděpodobně čeká mnohem výraznější omezení. Na rok 2015 je plánováno zahájení stavby významných součástí Velkého městského okruhu (VMO Brno), konkrétně mimoúrovňové křižovatky VMO Tomkovo náměstí a navazující stavby VMO Rokytova.

Invalid Displayed Gallery

„Vzhledem k trvalému nárůstu automobilové dopravy je kompletní dostavba a zprovoznění Velkého městského okruhu Brno nutností. Nebude-li okruh realizován, doprava ve městě v horizontu několika let zcela zkolabuje. Velký městský okruh Brno o délce více než 20 km se stane nejvýznamnější součástí dopravního systému města Brna a okolí.“
Zdroj: www.mestsky-okruh-brno.cz

Výstavba městského okruhu je s ohledem na to, jak se neustále zvyšuje intenzita dopravy, naprosto nezbytná. Příprava výstavby ale dlouhodobě vázne, zejména kvůli velmi neprofesionálnímu přístupu Ředitelství silnic a dálnic, investora stavby. Přípravu se v posledních měsících daří provádět zejména díky Brněnským komunikacím, a.s., které související úkony realizují. V případě Tomkova náměstí se jedná o skutečně významnou dopravní stavbu, které padne za oběť mnoho domů v její blízkosti, například také basketbalová tělocvična v areálu TJ Sokol Husovice.

Právě majetkoprávní vypořádání, tedy výkup pozemků a domů dotčených stavbou, je hlavním brzdou přípravy celé stavby.

Spory mezi některými občany a investorem trvaly několik let. Problém nastal, když se někteří obyvatelé ulice Provazníkovy začali bránit tomu, že v rámci územního rozhodnutí nebyly jejich domy zahrnuty mezi objekty dotčené stavbou a tedy určené k výkupu. A to i přes to, že stojí v naprosto těsné blízkosti plánované dopravní stavby. Ředitelství silnic a dálnic odmítalo veškeré argumenty a odmítalo celou věc řešit, i když by v těsné blízkosti mimoúrovňové křižovatky za normálních okolností nikdo dobrovolně nebydlel.

Změny územního rozhodnutí a zahrnutí většího množství dotčených nemovitostí do výkupu dosáhli občané, sdružení do Odsunutá Provazníkova – lichá o.s., až právní cestou u Nejvyššího správního soudu. Příliš se toho nezměnilo, protože vedení ŘSD tyto občany nazvalo spekulanty a prohlásilo, že s rozhodnutím soudu nesouhlasí a odmítá ho. U instituce financované ze státního rozpočtu je s podivem, že odmítá názor soudu jako jediné autority oprávněné závazně vykládat zákony a bez ohledu na subjektivní názory zúčastněných určit, co je správné a co ne.

Až zapojení Brněnských komunikací do přípravy stavby nastartovalo proces vypracování znaleckých posudků, o kterých by se již snad jen mělo jednat ve smyslu dohody o způsobu a lhůtách výkupu. V praxi se tak ukazuje, že by Brno mělo usilovat o to, aby se maximum práce na Velkém městském okruhu realizovalo v rámci orgánů města potažmo Brněnských komunikací, protože v opačném případě se dokončeného okruhu asi nikdy nedočkáme.

Podaří-li se dokončit vykoupení dotčených domů do konce tohoto roku, kdy končí pro novou křižovatku na „Tomkáči“ platnost územního rozhodnutí, tak můžeme v následujících několika letech čekat při průjezdu Husovicemi dopravní komplikace velkých rozměrů. I přesto se domnívám, že se jedná o nezbytnou stavbu, která v konečném důsledku uleví nejen místním obyvatelům, ale i všem, kteří kolem jen projíždějí.

Jan Mandát (23 článků)
Právník, 30 let. Zastupitel MČ Brno-sever v letech 2010–2014, bývalý předseda sportovní komise a člen kontrolního výboru, nestraník. Zakladatel občanského sdružení Živé Brno.

1 komentář k Mimoúrovňová křižovatka na Tomkově náměstí

  1. No, vzhledem k tomu, že se letos (2014) konečně přikročilo k opravě vozovky i mezi Tomkovým náměstím a mostem přes řeku Svitavu, tak je zřejmé, že výstavba estakády „tak hned“ nezačne! S tou opravou VMO se otálelo právě proto, že by nemělo cenu ji provést a za rok to zase vybagrovat! Reálné datum výstavby estakády na TN je podle mě tak rok 2050 – podle stupně rozkradenosti veřejných financí v ČR!

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*